Pakket aan mij geadresseerd, fout van bedrijf, wat kan ik doen als ze het niet ophalen?

Ik heb 2 weken terug een pakket ontvangen van een bedrijf wat aan mij geadresseerd was. Open gemaakt en zat een behoorlijke waarde aan spullen in. Bedrijf gebeld en aangegeven dat ik iets heb ontvangen wat ik niet besteld heb. Zij gaven aan dat ze blij waren dat ik belde en eerder contact hadden gezocht met DPD om de order te annuleren, maar dit is uiteindelijk toch mis gegaan. Wat bleek? Stagiaire had verkeerde verzendlabel geplakt.
Nu heb ik al een aantal keren contact opgenomen want ze zouden het op komen halen, maar dit is nog steeds niet gebeurd. Ik moet er zelf steeds achteraan en krijg telkens excuses met "ik was ziek" of "de chauffeur was ziek". Ze hebben mij gevraagd het zelf op de post te doen maar ik heb gezegd dat ze van hun probleem niet mijn probleem moeten maken. Het pakket is breekbaar en dan moet ik dus ook bubbeltjesplastic etc. gaan kopen maar zij zouden het in eerste instantie gewoon ophalen ook.

Wat zijn mijn rechten hierin? Het pakket staat behoorlijk in de weg hier en heb naar mijn idee genoeg geprobeerd nu. Kan ik het pakket officieel gezien gewoon houden?

jc54
2 weken geleden
Nee, officieel is het pakket niet van jou en mag je het niet houden. De afzender is nog steeds eigenaar. Pas als je betaalt, of als de eigenaar er (schriftelijk) afstand van doet, mag jij je eigenaar noemen.
HeerVoldemort
2 weken geleden
Hoe lang mag dat wettelijk duren dan? Anikaatje is geen opslag voor het bedrijf in kwestie.
Inekez1
2 weken geleden
Je hebt het pakket toch ontvangen inclusief inpakmateriaal? Waarom zou je extra bubbeltjesplastic moeten kopen om het retour te sturen? Het pakket staat in de weg... en je vraagt of je het niet gewoon mag houden? Gewoon die doos dichtplakken en retour sturen naar dat bedrijf. Of afwachten tot ze zelf een keer iemand sturen om het op te halen, maar dan moet je misschien wel wat langer geduld hebben dan 2 weken. Ik snap dat het vervelend is, maar het leven is nou eenmaal niet altijd zo makkelijk als we zouden willen. Er zijn ergere gevallen denkbaar in de categorie 'domme pech'...
SingingCoyote13
2 weken geleden
heb ik ooit gehad met de vorige bewoonster van mijn huidige woning. ze liet het gewoon na om haar nieuwe adres overal door te geven en dus kreeg ik zelfs jaren nadat ik hier woonde nog haar post en pakketjes, die ik dan zo vriendelijk moest brengen naar haar nieuwe adres. op een gegeven moment begon ik deze post en pakketjes gewoon te labelen met "verhuisd al jaren geleden" - en - per retour afzender, en gewoon terug naar de afzender te sturen via postbus of postkantoor,. ik heb toen een pakket met dvds die ze had besteld in frankrijk ofzo gewoon per retour gedaan met alle info hierover op het pakket en bij een post kantoor afgegeven. werd ze ook nog kwaad een week later aan mijn deur,. heb haar gewoon weggestuurd na de uitleg hierover en nooit meer last v gehad. ik zou het gewoon per retour doen via een post kantoor en de uitleg op de verpakking schrijven desnoods. echt
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 weken geleden
Ik denk dat je dit mag zien als een 'gevonden voorwerp'. Het voorwerp kan gedurende een jaar na de aangifte worden teruggevraagd door de eigenaar. Daarna wordt het eigendom van de vinder. Het jaar gaat pas in nadat het gevonden goed bij de gemeente is aangemeld. Een vinder die te laat of geen aangifte doet, wordt pas na twintig jaar eigenaar van zijn vondst. Bron: https://ilost.co/nl/wetgeving-gevonden-voorwerpen
HeerVoldemort
een week geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix Die 20 jaar is nergens terug te vinden in de wet. Wat ik wel terugvind op de site van de Rijksoverheid: Als u geen aangifte heeft gedaan, kunt u nooit eigenaar worden van het gevonden goed. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-doen-met-een-gevonden-voorwerp#:~:text=Als%20vinder%20kunt%20u%20eigenaar,eigenaar%20als%20u%20hierom%20vraagt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een week geleden
@HeerVoldermort
Ik denk dat die 20 jaar afkomstig is van de verjaringstermijn en daarom niet expliciet vermeld is.
erotisi
een week geleden
Als de eigenaar bekend is valt dat niet onder verloren voorwerpen. De afzender lijkt door de mislukte levering nog eigenaar te zijn

Geef als eerste antwoord